Kolem dvou tisíc korun za měsíc průměrně utratí české ženy na e-shopech. Kvůli pandemii koronaviru ve velkém přesunuly nakupování právě na internet. Nejčastěji si online pořizují oblečení, obuv, kosmetiku a nejrůznější doplňky.

Nákupní návyky českých žen se za poslední rok výrazně změnily. Kvůli zavřeným obchodům a dalším vládním omezením začala více než polovina Češek upřednostňovat nákupy přes internet. Nejčastěji zboží pořizují prostřednictvím cenového srovnávače Heureka a na e-shopech Alza.cz a Mall.cz. Vyplývá to z průzkumu společnosti Testuj.to, která spojuje výrobce, prodejce a testery.

Více než polovina oslovených žen uvedla, že v minulém roce začala intenzivně a především pravidelně nakupovat přes internet. Pro většinu z nich to ale nebyla žádná novinka, pro pouhá tři procenta žen bylo nakupování na e-shopu v loňském roce premiérou.

Mezi nákupními platformami si výsadní postavení drží srovnávač Heureka, prostřednictvím kterého ženy nejčastěji zboží nejen vyhledávají a pořizují, ale také se k nákupům vrací. Naopak nejméně ženy zmiňovaly nákupy přes světový gigant Amazon.

Podle jednatele společnosti Expando Adama Kurzoka je ale přesto překvapivé, že Česky na Amazonu vůbec nakupují. „Překvapilo mě, že 20 % žen zná a nakupuje na Amazonu. Vzhledem k tomu, že Amazon nedává do marketingu na nakupující v ČR ani korunu. Je vidět, že e-commerce nezná hranice,“ říká Kurzok.

Testuj.to

FOTO: Testuj.to

Oblibu online nakupování potvrdila listopadová slevová akce Black Friday, ve které si zboží vybralo 60 % žen. Utratily většinou mezi dvěma a pěti tisíci korunami. Více než polovina žen si během Black Friday nakoupila oblečení, obuv, doplňky nebo kosmetiku. Zájem naopak příliš neměly o potraviny, techniku či šperky.

Průměrná Češka podle průzkumu utratí při online nákupech mezi 500 a 5000 korun – záleží na tom, z jakého důvodu a jak nutně zboží potřebuje. „Tento poměrně široký rozptyl je třeba chápat tak, že čtvrtina žen utratí mezi 500 až jedním tisícem, další čtvrtina jeden až dva tisíce korun a další čtvrtina dva až pět tisíc Kč. Zbytek zákaznic připadá na dvě okrajové skupiny, které zaplatí buď méně než 500 Kč měsíčně, nebo naopak více než 5.000 Kč,” vysvětlila výkonná ředitelka Testuj.to Eva Čejková.