KOMENTÁŘ. Sociální sítě zase jednou ovládla debata o důležitém tématu, kterému každý rozumí a mnoho lidí má kvůli němu dojem, že je třeba, aby byl jejich radikální názor slyšet. Kromě odborníků na epidemiologii či hokej se nyní objevují i experti na podnikání. Impulsem pro jejich aktivaci bylo rozhodnutí šéfa společnosti Rohlík, sáhnout zaměstnancům na peníze.

Problém je v tom, že takto kusá informace stačila k tomu, aby se Tomáš Čupr, jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů, stal veřejným nepřítelem číslo jedna. Sociální sítě začaly řešit, jak si může dovolit něco takového, jako snižovat platy kurýrům, bez nichž by nebyl tam, kde je.

Takto se ovšem situace nemá, i když by si to většina křiklounů, kteří nemají s podnikáním pražádnou zkušenost, moc přála. V anonymitě, kterou jim nabízí internet, totiž chtějí nadávat člověku, který něco dokázal, za to, že svou firmu vede tak, jak se mu zlíbí.

Je ovšem třeba si uvědomit, že na to právě jako šéf má svaté právo, tím víc, že se jedná o soukromou firmu. Velké množství lidí ovšem ve svém uvažování zastydla před revolucí a stále má pocit, že o všem rozhoduje proletariát. V kapitalismu, jakkoliv je v českém prostředí často aplikován velmi podivně, platí, že majitel firmy rozhoduje. Je to totiž on, kdo má zodpovědnost, je tím, kdo celou party platí.

Pokud je to nedůstojné, může se zaměstnanec sebrat a jít pracovat jinam. Pochopitelně, nikdo nesmí své podřízené šikanovat, ohrožovat na zdraví či životě a měl by se pokusit jim nabídnout pracovní prostředí, v němž je zaměstnanec spokojen.

Co se týká finančního ohodnocení, většinou o něm rozhoduje nabídka a poptávka. Jak se ovšem ukazuje, tam problém v Rohlíku zřejmě nebude. Nebo dříve nebyl, protože se debata o platových podmínkách rozhořela až nyní.

Důvod? Vedení společnosti oznámilo kurýrům, kteří pro Rohlík jezdí, že se jejich finanční ohodnocení nově bude odvíjet i od toho, jak s jednotlivými zástupci firmy budou spokojeni zákazníci. Stejně tak se do mzdy promítnou i pokuty za dopravní přestupky řidičů, kteří rozvážejí nákupy.

Takhle „skandální“ změnu si v Rohlíku dovolili. „Co si o sobě myslí, jak mohou chtít, aby se kurýři chovali slušně nejen k zákazníkům, ale i za volantem?”, „Je to vydírání”. I takové reakce se objevily na sociálních sítích a lidé, kteří komentují všechno, aby si do klávesnice vybili svou frustraci z vlastního neuspokojivého života, si zase jednou zchladili žáhu.

Trapně, vulgárně, agresivně a hlavně, zcela nepochopitelně. Kdyby se totiž zamysleli dřív, než začali majiteli Rohlíku nadávat, došlo by jim, že ten, kdo neporušuje pravidla společnosti, nepřijde ani o korunu. Navíc, i kdyby tomu tak snad bylo, je to záležitost, týkající se šéfa firmy a jeho spolupracovníků. Vše ostatní je pouze zbytečné tlachání, které má za následek jen další rozdělování společnosti.

Proč se kritici na celou situaci nepodívají ze strany majitele firmy, jejíž dobrou pověst může ohrožovat každý zaměstnanec, který místo kvalitní služby nabízí spíš důvod pro to, vybrat si příště jiného on-line prodejce potravin? Není spíš současná uměle krmená averze proti Tomáši Čuprovi jen důkazem toho, jak moc závidíme úspěšným lidem?

Ať si všichni ti, kteří teď agresivně útočí na Rohlík, uvědomí, kolika rodinám společnost pomáhala ve chvílích, kdy pandemie koronaviru zavírala obchody a nedovolovala opouštět své domovy. Ať si zjistí, zda se ve společnosti propouštělo, když se zdálo, že se firma možná položí. Hlavně však, ať si uvědomí, že se doba změnila a soukromý podnikatel není sluhou státu ani nějaké části občanů.

Funguje to stejně, jako u televizních stanic. Když se vám jejich program nelíbí, přepněte jinam. Když máte dojem, že Rohlík vykořisťuje své zaměstnance, objednejte si nákup na Košíku. Nebo si zajděte do obchodu sami. Tam ovšem zase pracují pokladní za plat, který také každému nevyhovuje, takže byste zase museli nadávat na internetu, jak je současný svět zlý na jedince, kteří chodí do práce.