Současná mimořádná situace okolo koronaviru rychle mění pracovní trh v Česku. Mnoho firem nábor nových zaměstnanců úplně zastavilo, výjimkou jsou obchodní řetězce, kurýrní služby, eshopy a call centra.

Zaměstnavatelé musejí aktuálně řešit náhrady za rodiče, kteří museli zůstat doma se svými dětmi kvůli uzavřeným školám. Problém dělají firmám také zaměstnanci v karanténě nebo pracovníci z Polska a Slovenska, kteří se nemohou dostat přes hranice. 

Na zprostředkovatele práce se proto obracejí zejména firmy z oblasti výroby, logistiky, maloobchodu a call centra s poptávkou po brigádnících. Nové nástupy na administrativní pozice a navyšování stavů se nyní zpravidla pozastavuje. Rozjednaná výběrová řízení váznou, protože personalisté řeší mimořádná opatření uvnitř firem a na nábory nemají čas,“ přiblížil aktuální situaci manažer náboru ze společnosti Manpower Jiří Halbrštát.  Jediný obor, kde se nábor kvalifikovaných zaměstnanců nezastavil, je IT.

Týden v karanténě! Firmy pomáhají dětem, seniorům i uzavřeným obcím


Vládní nařízení nejvíce dopadly na živnostníky a pracovníky v gastronomii a cestovním ruchu. Ti teď vyhledávají pozice ve skladech eshopů nebo obchodních řetězcích. Ty aktuálně nabírají nejvíce.

Poptáváme brigádníky na výpomoc do všech našich prodejen. Hlásí se nám nejen studenti, ale i lidé, kteří v tuto chvíli nemohou vykonávat své vlastní zaměstnání, popsala mluvčí Kauflandu Renata Maierl a dodává, že v těchto dnech evidují dvakrát více uchazečů o práci než obvykle.

Její slova potvrzuje také Jiří Mareček ze společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Naše obchody zažívaly nárůst kvůli zvýšené poptávce po potravinách. Proto poptáváme v určitých místech jak zaměstnance do prodejen, tak do distribučních center. Jedná se o pozice prodavač specialista nebo také řidiče vysokozdvižných vozíků do distribučních center,“ prozradil webu yookee. Více než 500 míst potřebuje obsadit například Česká pošta, brigádníky pak shání i obchodní řetězec Tesco, internetový obchod Alza.cz a některá call centra.

Propouštění zatím nehrozí

O hromadném propouštění se podle Halbrštáta zatím nemluví. Většina firem věří, že do dvou měsíců obnoví provoz. Propouštění je vzhledem k odstupným a výpovědní době velmi drahá záležitost,“ doplnil. Situace se zatím řeší buď vybíráním dovolené, posíláním zaměstnanců na tzv. ošetřovné nebo překážkami na straně zaměstnavatele.

Martina vzkazuje z Vídně: Média šíří paniku! Přála bych Čechům rakouského prezidenta


Dlouhodobý dopad bude nejvýraznější u pozic s vyšším poměrem variabilní složky mzdy, která se odvíjí od výsledků individuálních, týmových nebo celofiremních. To znamená hlavně obchodní a manažerské pozice, tvrdí personalisté.