Jestli jsou Češi v něčem premianti, je to nepochybně pití alkoholu. V loňském roce za něj totiž utratili historicky rekordní sumu. Zatímco v roce 2018 za pivo, víno a lihoviny dali při svých nákupech v obchodech celkem 89,2 miliardy korun, v roce 2019 to bylo 93,5 miliardy korun. V Evropské unii tak Češi takřka nemají konkurenci, před námi jsou už jen pobaltské státy. 

Češi v současnosti utrácí za alkohol zhruba dvojnásobek toho, co v polovině 90. let, kdy se jejich výdaje za pivo, víno a lihoviny pohybovaly v tehdejších cenách kolem úrovně 45 miliard korun. Už v roce 2017 to bylo 78,7 miliardy korun, o rok později se pak utracená suma za alkohol vyšplhala na 89,2 miliardy korun. V loňském roce pak Češi propili historicky rekordní sumu, a sice 93,5 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálních dat Eurostatu.

Od poloviny 90. let ale klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů. V roce 1995 tento podíl činil 5,4 procenta, do roku 2008 pak poklesl na rovná tři procenta. Poté však došlo k jeho opětovnému navýšení, takže v roce 2019 činil 3,4 procenta. To Českou republiku řadí na 4. místo v Evropské unii, neboť vyšší podíl vykazují už jen Litva, Lotyšsko a Estonsko.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu, kteří dnes Češi nepochybně vedou. „Mnohem více než v půli 90. let se dnes lidé stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu takřka 180 miliard korun, tedy o zhruba 100 miliard korun více než ještě v roce 2000. Jejich výdaje za restaurace, hospody či kavárny tedy narůstají citelně rychleji než výdaje za alkoholické nápoje v obchodech,“ vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV).

Namísto lahváče z obchodu si dnes Češi zkrátka častěji než před čtvrtstoletím zajdou na „jedno“ do hospody. „Letošní koronavirová krize s tímto jistě zamíchá, ale jen přechodně. Po jejím odeznění lze sázet na pokračování popsaného trendu,“ doplnil Kovanda.