Elektronická dálniční známka přináší řidičům několik výhod. Zatímco klasické viněty platily vždy po dobu kalendářního roku, elektronické známky platí 365 dní od data, které si řidič nastaví. Při jejich nákupu ale musí být motoristé mimořádně opatrní. Při špatném zadání registrační značky nepůjde totiž tento omyl reklamovat. Malá chyba tak může vyjít na nemalé peníze.

Řidiči mohou už více než měsíc nakupovat elektronické dálniční známky. K dostání jsou na pobočkách České pošty, na čerpacích stanicích EuroOil nebo prostřednictvím samoobslužných kiosků. Nejjednodušší je pak nákup přes internetový obchod edalnice.cz. Ten je dostupný jak z počítače, tak prostřednictvím chytrého telefonu.

Při nákupu si řidič pouze vybere druh elektronické dálniční známky (na rok, 30 dní, 10 dní), zadá SPZ vozidla a určí, od kdy má známka začít platit. Pokud si ale vybere, aby začala platit okamžitě, je potřeba vše zadávat velmi pečlivě. Po zaplacení už totiž nelze chybně zadané údaje nijak změnit. Když tedy řidič například splete registrační značku auta, nemá už žádnou možnost, jak chybu opravit. Známku si tak bude muset koupit znovu a o peníze za tu původní přijde.

„Pokud kupujete elektronickou dálniční známku v e-shopu nebo samoobslužném kiosku a chcete, aby platila ihned po zaplacení, věnujte pozornost zadávaným údajům. V případě, že vše potvrdíte, zaplatíte a následně zjistíte, že údaje jsou chybné, není možné je změnit ani stornovat,“ stojí na webu edalnice.cz

Nárok na vrácení peněz nemá v takovém případě zákazník ani podle České obchodní inspekce (ČOI). „Dle našeho právního názoru to není spotřebitelská smlouva, jedná se o veřejnoprávní poplatek státu za užívání komunikace ve smyslu zákona o pozemních komunikacích. Domníváme se, že spotřebitel tady nemá nárok na vrácení klasicky do 14 dnů bez udání důvodu,“ vysvětlil mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.