O síti páté generace slýcháme už pár let, několik měsíců se k ní můžeme na vybraných místech běžně připojit také v Česku. Podle studie Ericsson ConsumerLab začíná technologie 5G měnit chování uživatelů, kteří ji využívají na svých mobilních zařízení.

Studie s názvem „Pět cest k lepšímu 5G pro spotřebitele“ mapuje viditelné dopady technologie 5G na chování majitelů chytrých telefonů po celém světě. Jde zatím o největší průzkum mezi uživateli, kteří na svých mobilních zařízeních využívají síť páté generace. Do studie byli zapojeni například lidé ze Spojených států, Číny, Jižní Koreje nebo Velké Británie.

„Závěry studie lze přenést na 1,3 miliardy uživatelů chytrých telefonů po celém světě, včetně 220 milionů z nich připojených přes 5G,“ popsali autoři výzkumu.

Podle studie se začíná měnit chování uživatelů, kteří využívají technologii 5G. Kromě toho, že se méně připojují k internetu prostřednictvím wifi, tráví každý týden o dvě hodiny více času hraním online her. O hodiny více pak lidé používají aplikace s rozšířenou realitou.

Zatímco jsou uživatelé připojení prostřednictvím 5G spokojeni s jeho rychlostí, sedmdesáti procentům z nich připadne nedostatečná nabídka inovativních služeb a nových aplikací. „Jsou ochotni zaplatit o 20 až 30 procent více peněz za 5G připojení, pokud budou k dispozici služby, které jeho potenciálu využívají,“ uvedli autoři studie.

Opatření proti šíření koronaviru navíc způsobila, že velká většina uživatelů 5G sítí nový standard pravidelně využívala uvnitř budov. V důsledku toho považují pro kvalitu připojení 5G za dvakrát důležitější pokrytí uvnitř budov než přenosovou rychlost nebo životnost baterie telefonu.

5G je nová generace mobilních sítí. Navazuje na předchozí generace sítí 3G, která přinesla rozšíření internetu do mobilu a vedla k rozmachu smartphonů a 4G, která nabídla mnohem rychlejší přenos dat a umožnila například sledovat streamovaná videa na cestách. 5G odráží nové potřeby komunikace jak na straně koncových uživatelů, tak i v oblasti průmyslu a výhledově i v dalších sektorech.