Mladí lidé hledají stále častěji inspiraci pro cestování v televizních pořadech. V nedávném průzkumu pro American Express řeklo 70 procent respondentů z generace Z a mileniálů, že se rozhodli pro návštěvu destinace poté, co ji viděli v seriálu nebo filmu. Trend nazývaný „set-jetting“ bude podle všeho v roce 2023 určovat, kam se lidé na dovolenou vydají.

Cestovatelé se v poslední době snažili navštívit zejména letoviska, kde se odehrávaly první dvě série hitu HBO The White Lotus, v překladu Bílý lotos. Oba hotely – Four Seasons Resort Maui ve Wailea na Havaji a San Domenico Palace v Taormině v Itálii, který je také ve vlastnictví Four Seasons – zaznamenaly po uvedení seriálu nárůst poptávky, řekl jejich výkonný ředitel Marc Speichert webu Insider. „Seriál výrazně zvýšil zájem o tyto dva hotely, přičemž obě nemovitosti zaznamenaly významný skok v návštěvnosti webových stránek a kontrol dostupnosti a také rezervací,“ řekl Speichert.

Když byla odvysílána první série The White Lotus, webový provoz u resortu Four Seasons Maui se podle něj meziročně zvýšil o 425 procent. Během druhé série se pak vyhledávání letů a hotelů z USA na Sicílii podle cestovní aplikace Hopper zvýšilo o více než 50 procent, přičemž jen po odvysílání poslední epizody vzrostlo vyhledávání Sicílie o 25 procent oproti předchozímu dni.

Televizní pořady a filmy pomáhaly utvářet cestovní ruch už dlouho, ale v posledním desetiletí tento trend zaznamenal boom, možná kvůli vzestupu sociálních sítí jako Instagram a TikTok, které lidem umožňují zveřejňovat informace o svých cestách Lidé například často navštěvovali Forks ve Washingtonu kvůli franšíze Twilight, Nový Zéland přilákal fanoušky Pána prstenů a Spojené království fanoušky Harryho Pottera.

Trend, nazývaný „set-jetting“, bude pravděpodobně dál růst. Společnosti American Express a Expedia, které se specializují na cestování, jej uvádějí jako jeden z nejlepších cestovních trendů pro rok 2023.

Destinace se tomu přizpůsobují a často mají pro návštěvníky přichystaný program spojený s určitým televizním pořadem. Okolí Greenwiche nabízí prohlídky natáčecích míst netflixového seriálu Bridgertonovi. Netflix dokonce spolupracoval s luxusním londýnským hotelem, aby nabídl odpolední čaj s tématem seriálu.

Seriál Emily v Paříži vyvolal zájem o francouzské hlavní město, i když si Pařížané stěžují, že líčení života ve městě v seriálu není tak přesné. Fanoušci se tam mohou zúčastnit vyhrazené pěší prohlídky a městská turistická kancelář dokonce sestavila seznam míst natáčení, včetně kaváren, muzeí a zahrad.

„Myslím, že tento zlatý věk televize ovlivnil způsob, jakým cestujeme,“ řekl Phil Dengler, spoluzakladatel The Vacationer. „Města, která byla často přehlížena, jsou nyní destinací pro fanoušky různých hitů. Dříve se většina televizních pořadů natáčela převážně ve studiích v Kalifornii. Nyní se mnoho pořadů natáčí na skutečných místech. Fanoušci chtějí jet na místa, která viděli v televizi, aby viděli, jaká jsou ve skutečnosti.“

Trend se ale netýká jen zahraničních filmů a seriálů. Například Česká centrála cestovního ruchu neboli CzechTurism již několik let provozuje webovou stránku zemefilmu.cz a aplikaci Czech Film Trips, kde si mohou lidé rovnou z mapy vybrat místo a zjistit, co se tam natáčelo.