Hypotéka je pro mnoho Čechů jedinou možností, jak se dostat k vlastnímu bydlení. Měsíční splátky jsou pak v nejedné rodině zásadní zátěží na rozpočet. Lidé proto začali v historicky nevídané míře své hypotéky zlevňovat. Využívají k tomu naprosto jednoduchou možnost. Přechází ke konkurenci, tedy k jiné bance.

„Objem refinancovaných hypoték raketově narůstá na historický rekord,“ prozradil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s odkazem na nejnovější data České národní banky (ČNB).

Podle výsledků z února letošního roku překonal poprvé v historii měření měsíční objem hypotečního refinancování sumu sedmi miliard korun. Konkrétně dosáhl 7,4 miliardy korun, ještě loni v únoru to přitom byly jen necelé tři miliardy.

„Rekordní je také podíl refinancovaných hypoték na celkově poskytnutých hypotékách, který aktuálně dosahuje takřka osmnácti procent,“ uvedl Kovanda.

Při refinancování přechází klient k lepším podmínkám u konkurence. Ta za něj předčasně splatí hypotéku u dosavadní banky a poskytne mu novou na zbývající výši úvěru. „Obvykle se to dělo na konci fixačního období. Čím dál častěji však klienti využívají tuto možnost i během něj. Významný vliv na rostoucí zájem o refinancování mají podle bankéřů nízké poplatky, které většina bank klientům při předčasném splacení účtuje,“ vysvětlil ekonom.

K nízkým poplatkům za předčasné splacení podle Kovandy tlačí tuzemské banky Česká národní banka už od roku 2019. „Nyní však zájem o předčasné splacení stoupá také kvůli klesající průměrné úrokové sazbě hypoték, respektive hrozbě jejího opětovného zvyšování už od nejbližších měsíců. Češi se tak snaží využít příležitost a přejít na levnější hypotéku přesně v době, kdy bude jejich průměrná sazba na úplném dně, což je dost pravděpodobně právě v těchto dnech,“ popsal ekonom.

Banky však kvůli snadné a levné možnosti předčasného splácení přicházejí o miliardy ročně. Některé se proto snaží tlaku České národní banky začínají vzdorovat a v některých případech účtují klientům za předčasné splacení velký poplatek. „Klienti mají sklon takto navýšený poplatek reklamovat, přičemž banky jej poté snižují či od jeho uplatnění upouští. Vyplatí se tedy být ve vztahu k bance maximálně asertivní a nic si nenechat jen tak líbit,“ doplnil Kovanda.