Česko kvůli pandemii prožije už druhé svátky jara v lockdownu. Za velikonoční cukrovinky proto utratí o téměř 200 milionů korun méně, obchodníci tak musí jít s cenou dolů. Podle ekonoma Lukáše Kovandy naopak masivně porostou prodeje piva.

Nákupní chování Čechů se o letošních Velikonocích bude podobat tomu v loňském roce, výrazně se však bude lišit od toho z doby před pandemií. „V praxi to znamená, že s nižšími tržbami, než na jaké byli před pandemií zvyklí, musí počítat například výrobci a prodejci cukrovinek či vína,“ vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Podle něj se vyšších tržeb naopak dočkají prodejci piva, zeleniny nebo masa.

Před letošními Velikonocemi rostou také výdaje na přísady potřebné k pečení. „V týdnech před svátky jara domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu,“ prozradil ekonom. Důvodem je to, že lidé kvůli lockdownu častěji připravují jídlo doma, ať už z důvodu práce na home office nebo nemožnosti navštívit restauraci.

Podíl pečiva, cukrovinek, lihovin a vína je tedy v letošním velikonočním nákupním košíku nižší než v letech před pandemií. „Češi zkrátka své výdaje přesměrovali na přece jenom méně zbytné potraviny a nápoje,“ tvrdí Kovanda s tím, že lidé tak utrácí více za zmíněné pivo. Podle ekonoma lze předpokládat nárůst prodejů o více než 40 procent. „U doma uvařeného pokrmu si prostě stále raději otevřou pivo než víno,“ dodává.

Trh s velikonočními cukrovinkami naopak už loni zaznamenal pokles o celých 46 procent. I letos se očekává zhruba padesátiprocentní propad tržeb ve srovnání rokem před pandemií. V roce 2019 Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 240 milionů.

„Obchodníci proto musí dané zboží častěji nabízet ve slevě, aby je vůbec udali. Takže průměrná cena velikonoční cukrovinky klesla loni i letos na 21 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus,“ uzavírá Kovanda.