Letos více než kdy dříve lidé objednávají dárky přes internet. Někdy se ale může stát, že takto objednané zboží jednoduše nedorazí, a to i přesto, že je již zaplacené. Evropské spotřebitelské centrum ale uklidňuje, že své peníze lze získat zpět.

E-shopy v letošním roce hlásí rekordní počty objednávek. Právě proto se může stát, že objednané zboží nedoručí lidem včas, v některých případech dokonce nemusí dorazit vůbec. Pokud internetoví prodejci nedodají objednané vánoční dárky zaplacené online kartou a nevrátí peníze, může nakupujícím pomoci tzv. chargeback.

Výplata rouškovného důchodcům vrcholí. Může pětitisícový příspěvek zabavit exekutor?

Při chargebacku vaše banka zjednodušeně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud on sám neprokáže, že zboží doručil. I když banky nejsou povinny toto ze zákona provádět, obvykle svým klientům vycházejí vstříc. Podobnou pomoc ale nečekejte v případě, kdy platíte bankovním převodem. Toho právě často využívají podvodné e-shopy, které platbu převodem nabízejí jako jedinou možnost.

Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují, a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci, mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, resp. elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Železniční revoluce je tady! Ve všech vlacích bude platit jedna jízdenka

Pokud se do podobné situace dostanete a potřebujete od banky pomoct, obraťte se ideálně na oddělení reklamací plateb. Běžní zaměstnanci na pobočkách nemusí být o chargebacku informování, je totiž nástrojem karetních asociací.

Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží. Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem. Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené,“ radí Tichota.