I přesto, že Devadesátky trhaly rekordy ve sledovanosti, od některých nepřichází jen pozitivní hodnocení. Mezi kritiky autorů seriálu je i dlouholetý člen pražské mordparty František Havlovič, kterého tvůrci vykreslili jako zkorumpovaného policistu. Herec Kryštof Bartoš, který ztvárnil kriminalistu Tomáše Kozáka, se však scénáristy seriálu a bývalého Havlovičova kolegy Josefa Mareše zastává.

„Dejme tomu, že bych hrál v Ulici. Měl bych tam manželku, pak bych ji začal podvádět s jinou postavou. Začal bych dostávat spousty dopisů na všech platformách, jaký jsem hajzl, lidé by se na mě na ulici mračili. To je hrozné. Nemůžeme si plést postavu a herce, který to hraje,“ vysvětlil pro expres.cz Kryštof Bartoš.

„Pan Mareš si možná vzal něco z nějakého svého bývalého kolegy, ale není to jedna ku jedné realita, není to dokument. Já se pana Mareše rozhodně zastávám,“ odmítl kritiku Bartoš.

Vyšetřovatel orlických vražd zuří

I když diváci děj seriálu Devadesátky často považují za realitu, někteří lidé kritizují nepřesnosti. Ne vše je totiž inspirováno skutečnými událostmi. Důkazem je například postava nadporučíka Františka Tůmy, kterého si zahrál herec Ondřej Sokol.

Přestože tvůrci tvrdí, že v každé postavě jsou smíchány osudy i vlastnosti několika skutečných detektivů, právě Tůma nejvíce připomíná právě skutečného kriminalistu Františka Havloviče. Jeho seriálové morální selhání je však vymyšlené.

se souhlasem ČT / Lukáš Oujeský

Kriminalista František Tůma v podání Ondřeje Sokola | FOTO: se souhlasem ČT / Lukáš Oujeský

Havlovičovi se proto počínání tvůrců Devadesátek nelíbí. „V současné době jsem středem pozornosti a hlavně posměchu i urážek, protože jsem se tam projevil jako korupčník, který vzal úplatek a spolupracoval s mafií. Volají mi lidé, píšou SMS zprávy a ptají se i podivují,“ prozradil elitní kriminalista v rozhovoru pro Novinky.cz. „Určitě se mi to nelíbí,“ postěžoval si minulý týden.

„Myslím si, že mě měl scénárista seriálu a bývalý kolega z pražské mordparty Josef Mareš alespoň upozornit, zavolat a říct: Hele, chci se ti omluvit, neber to osobně, je to umělecká licence, ale jsi tam vyobrazen tak a tak. Mohl jsem být na to připravený,“ pokračoval Havlovič s tím, že po skončení jednoho dílu měl několik nepřijatých telefonátů a SMS.