Koronavirová epidemie komplikuje život také lidem, kteří splácí hypotéky a spotřebitelské úvěry. Řadě z nich se totiž snížil příjem. Zjišťovali jsme proto, které banky umožní klientům odklad splátek.

Banky a finanční instituce se budou snažit vyjít vstříc všem klientům, kteří se v souvislosti s koronavirem dostanou do problému se splácením hypoték nebo spotřebitelských úvěrů. Prezidium České bankovní asociace (ČBA) se shodlo, že vhodným nástrojem je v doložených případech poskytnout klientům možnost tříměsíčního odkladu splátek,“ shodli se už v minulém týdnu zástupci bank. Jak se k celé situaci postaví jednotlivé instituce, jsme se zeptali zástupců bank.

Air Bank

Banka už v současné době nabízí klientům možnost si splátku u půjčky i hypotéky snížit. Lidé to mohou udělat jednoduše a zdarma přímo ve svém internetovém bankovnictví. Snížením splátky se pak prodlouží doba splácení. Tuto možnost nabízíme standardně a platí pro všechny naše klienty. Nově také umožníme odložení splátek o tři měsíce, a to pro klienty, které postihne epidemie koronaviru. Na podrobnostech ale ještě pracujeme,prozradila mluvčí Air Bank Jana Karasová.

Česká spořitelna

V souvislosti s epidemií koronaviru umožníme tříměsíční odklad splácení hypoték a spotřebitelských úvěrů klientům v zaměstnaneckém poměru a OSVČ klientům. Žádosti budeme přijímat elektronickou cestou. Jak přesně žádost podat, zveřejníme zanedlouho na našem webu a sociálních sítích,vzkázala klientům na Facebooku Česká spořitelna.


ČSOB a Poštovní spořitelna

Podle rozhodnutí České bankovní asociace se zachová také ČSOB a Poštovní spořitelna. To znamená, že umožní klientům tříměsíční odklad splátek. „O dalších podrobnostech se teprve jedná. Více informací budeme mít k dispozici pravděpodobně koncem týdne,vysvětlil mluvčí Patrik Madle.

Equa bank

Jsme si velice dobře vědomi toho, v jaké situace se nacházíme. Naše klienty jsme nikdy nenechali bez pomoci v tíživé situaci a nebude tomu tak ani teď. Odklad splátek umožníme zaměstnaným klientům i OSVČ. Detaily zatím ladíme, klienti mohou kontaktovat naše klientské centrum,“ uvedla mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.

Fio banka

Naše banka je připravena všem klientům, kterým se v souvislosti s aktuální situací zcela nebo z části dočasně snížily nebo ještě sníží pravidelné příjmy, poskytnout úlevu v podobě odkladu splátek na dobu tří měsíců. V tuto chvíli připravujeme podrobné informace. S podáním případné žádosti tedy naše klienty prosíme, aby vyčkali na jejich zveřejnění,“ informoval mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek. „Počítáme ale s tím, že celý proces podání žádosti a její vyřízení bude probíhat v plně elektronickém režimu,“ doplnil.

Komerční banka

Klienti, kteří využívají hypoteční a spotřebitelské úvěry, mohou požádat o odklad splátek, a to až na dobu tří měsíců. Možnost se vztahuje na fyzické osoby a na podnikatele. „Aktuální situace vyžaduje vysokou míru společenské i osobní solidarity. Rozhodnutí umožnit odklad splátek klientům, kteří se dostanou do potíží se svými příjmy, chápu proto jako zcela logický krok,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka.

mBank

Také mBank podle mluvčího Štěpána Dlouhého nabízí odklad standardně. „V tuto chvíli řešíme další způsoby, jak bychom mohli postiženým klientům usnadnit jejich situaci, o čemž budeme včas informovat,“ prozradil webu yookee.

Moneta Money Bank

Našim klientům, kteří se v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu země a následných opatření ocitnou v tíživé situaci určitě odložení splátek umožníme, a to až na tři měsíce. V tuto chvíli náš tým pracuje usilovně na tom, abychom celý proces umožnili nejlépe online cestou, aby naši klienti nemuseli opouštět bezpečí svých domovů,“ potvrdila mluvčí Moneta Money Bank Zuzana Filipová. Žádost k odkladu splátek podle ní zveřejní banka v nejbližší době na svých internetových stránkách.

Sberbank

Nabídneme pomoc těm klientům, na které dopadly ekonomické důsledky epidemie. Banka v doložených a individuálně posouzených případech, u kterých to bude možné, poskytne snížení splátek hypotéčních a spotřebitelských úvěrů,“ řekla mluvčí Sberbank Radka Černá.

Raiffeisenbank

Také Raiffeisenbank se bude snažit vyjít vstříc klientům, kteří se dostanou do finančních potíží a pomoci jim v nelehké životní situaci. „Naši klienti budou mít možnost požádat o odklad splátek prostřednictvím elektronického formuláře, který bude v průběhu nadcházejících dní umístěn na naše webové stránky. Přesný postup žádosti zveřejníme též na webu a sociálních sítích,“ vysvětlila mluvčí banky Petra Kopecká s tím, že každý případ budou posuzovat individuálně a na základě konkrétních okolností.

Pomoci postiženým klientům se pokusí také některé nebankovní společnosti. „Důležité je především komunikovat, neskrývat své obtíže a obavy. Zcela chápeme, že vaše životní situace se může s délkou trvání opatření proti šíření nákazy měnit, proto doporučujeme sledovat věci průběžně a informovat se o možnostech řešení včas, vzkázal generální ředitel společnosti Home Credit Luděk Jírů.

Situaci v tuto chvíli monitorujeme a vše řešíme s klienty individuálně. Mapujeme, jaká je reálná poptávka našich zákazníků po odložení splátek v návaznosti na ekonomické dopady šíření koronaviru,prozradila mluvčí Zonky.cz Denisa Morgensteinová. Naopak podmínky se nechystá měnit společnost Provident. Naše společnost poskytuje možnost čerpání splátkových prázdnin u většiny poskytnutých úvěrů. Necháváme čistě na zákazníkovi, kdy o ně požádá,vzkázala mluvčí Kateřina Jarošová.

Nestrkejte hlavu do písku

Pokud očekáváte problémy se splácením vašeho úvěru nebo hypotéky, nebo už jste se do problémů dostali, je důležité s poskytovatelem úvěru komunikovat. Nejlepší je, když lidé pravdivě popíšou situaci, ve které se nachází. Finanční instituce mají zájem na tom, aby byly splaceny úvěry, které poskytly. Budou se proto snažit nacházet realistická řešení, která povedou ke splacení úvěrů, upozorňuje ekonom BHS Štěpán Křeček.

Finanční instituce by si podle Křečka měly uvědomit, že nežijí v akademickém prostředí uzavřených smluv. Žijí v reálném světě, kde řešíme pandemii koronaviru. Měly by se proto pokusit nacházet přijatelná řešení pro sebe i klienty. Bohužel se však na trhu najdou instituce, s kterými bude domluva obtížná. Lidé by to přesto měli zkusit,dodal.